Etnikumok Afganisztánban
Afganisztán nem egynemzetiségű ország.
Az 1992-1996 közötti elhúzódó konfliktus egyik oka a csaknem tucatnyi különböző
nemzetiség ellentéte, egészen pontosan a két legnagyobb etnikum, a pastuk
és a tadzsikok politikai-katonai szervezeteinek a szembenállása volt.
Afganisztán lakossága 1999-ben elérte
a 26 milliót (ez huszonegy év alatt 9 milliós szaporulatot jelent!). Túlnyomó
többségük indoiráni nyelveket beszél, a török nyelvű népelemek kisebbségben
vannak. Az etnikai megoszlás 1999-ben a következő volt:
Népcsoport |
Lélekszám |
Arány |
Pastu |
9 880 000 |
38 % |
Tadzsik |
6 500 000 |
25 % |
Hazara |
4 940 000 |
19 % |
Üzbég |
1 650 000 |
6 % |
Egyéb (ajmak, türkmén, beludzs,
kirgiz stb.) |
3 030 000 |
12 % |
Összesen |
26 000 000 |
100% |
(Forrás: CIA)
A nyelvi megoszlás nem fedi pontosan
az etnikai csoportokat: a pastut a lakosság 38%-a, míg a perzsa keleti
változatát, a darit 50% beszéli (mindenekelőtt a tadzsikok és a
hazarák). A török nyelveket, elsősorban az üzbéget és a türkmént 11% használja.
Rajtuk kívül mintegy harminc kisebb nyelvet beszélnek a különböző törzsi
csoportok Afganisztánban. Az ország hivatalos nyelve a dari és 1934 óta
a pastu.
Afganisztán többségi etnikai csoportja
a pastu. Saját nyelvükön az előző ezredforduló óta nevezik afgánoknak magukat,
s az ország mai nevét róluk kapta. A pastuk legnagyobb tömegben a déli
és délkeleti területeken laknak, s mintegy kilencmillió testvérük él a
pakisztáni határ túloldalán. Jelentős számban találhatók azonban északon
és nyugaton is. Törzsi szervezetben élnek: vagy letelepedve, falvakban,
vagy mint nomád állattartók. Igen szigorú törzsi erkölcsi rendszerük az
alapja a tálibok extrém fundamentalizmusának. A pastuk az iszlám többségi,
szunnita irányzatának a hívei. A régi afgán főváros, Kandáhár körzetében
élő Durrani-törzsszövetség tagjai közül került ki hagyományosan az ország
politikai uralkodó elitje. Az utóbbi néhány évszázadban pastuk adták Afganisztán
uralkodóit, leszámítva egy rövid közjátékot 1929-ben és a tadzsik Burhanuddin
Rabbani (nem mindenki által elismert) uralmát 1992-1996 között.
A pastu az indoiráni nyelvek keleti
ágához tartozik, a perzsa csupán távolabbi rokona. Bár Afganisztán hivatalos
nyelve, presztízsben elmarad a dari mögött. A legutóbbi időkig, ha egy
pastu érvényesülni akart, a darit is meg kellett tanulnia. Fordítva ez
nem volt igaz, a darit használó tadzsikok és hazarák közül viszonylag kevesen
beszélték a pastut. A dari a perzsa keleti, Afganisztánban használatos
változata. A Tadzsikisztánban beszélt tadzsik nyelv nem azonos az afganisztáni
darival, sem Irán államnyelvével, a fárszival (nyugati perzsa): a tadzsikra
jelentős mértékben hatottak a környező török nyelvek és az orosz.
Az afganisztáni tadzsikok alkották
korábban a legnagyobb népcsoportot Afganisztánban, de mára a második helyre
szorultak vissza. Nem oszlanak törzsekre, mint a pastuk. Leginkább Kabulban,
Herátban és környékén, valamint az északkeleti területeken élnek, fel,
egészen a tadzsik határig. Földművesek és iparosok, a Hindukus-hegység
magasabban fekvő völgyeiben félnomád állattartók. Ők is szunnita mohamedánok.
Velük ellentétben a harmadik legnagyobb
nemzetiség többsége az iszlám síita irányzatához tartozik. Ők a hazarák,
akik az ország középső, nehezen megközelíthető hegyvidéki területén, Hazáradzsátban
élnek. Nagyobb számban találhatók még Kabulban és Mazár-i-Sarífban is.
Utóbbi város 1998. évi elfoglalásakor a tálibok mészárlást rendeztek közöttük.
A dari nyelv hazarák által beszélt változata számos török és mongol jövevényszót
tartalmaz. A hazarák külsőre inkább közép-ázsiai (mongolid), mint perzsa
jellemzőket hordoznak, esetükben ezért valószínűsíthető, hogy a történelem
folyamán valamikor nyelvet cseréltek. Hazáradzsátot csak 1892-ben sikerült
az afgán uralkodónak uralma alá hajtani, ekkortól kerültek pastu közigazgatási
tisztviselők a területre. A hazarák csupán a múlt század második felében
vették fel az iszlám hitet. Mióta a tálibok 1999-ben meghódították Hazáradzsátot,
megindult a pastu törzsek beáramlása a területre. Nem minden hazara síita:
egyötödük a szunnita irányzat híve.
A török népek közül az üzbégek élnek
a legnagyobb számban Afganisztánban. Szunniták, a Hindukus-hegységtől északra,
az üzbég határ közelében laknak. Főleg földműveléssel foglalkoznak. A szintén
török türkmének északnyugaton, a Türkmenisztán melletti tartományokban,
a kisszámú kirgiz a Wakhan-folyosó területén nomadizál.
Számottevő, néhány százezres lélekszámmal
rendelkeznek a nyugaton élő ajmakok, a herátiak (fársziknak is nevezik
őket), a beludzsok délen, a núrisztániak, a bráhúik… sőt, néhány ezres
zsidó, hindu és szikh közösségek is találhatók a városokban.
Pontosabban találhatók voltak, mert
1992, a kommunista rendszer bukása óta a polgárháború már etnikai és vallási
alapon folyt. A korábbi, Afganisztánra jellemző viszonylagos tolerancia
elolvadt. Említettük, hogy a fő törésvonal a tadzsikok és a pastuk között
húzódott, de hitük és autonómiájuk védelmében a hazarák is bekapcsolódtak
a harcokba. A zsidók, hinduk és szikhek vallási okból emigrálni kényszerültek.
A nemzetiségek elhelyezkedése folyamatosan
változik, hiszen a harcok elől ezrek menekülnek el, elsősorban a városokba.
A szembenálló felek nem egyszer elűzik a lakosságot a frissen meghódított
területekről - ez a gyakorlat mindenekelőtt a tálibokra jellemző. Nincsenek
egyértelmű frontvonalak, mert a különböző törzsek, etnikai csoportok többnyire
lakóhelyük közelében csapnak össze a tálib milíciával, majd visszavonulnak
a pusztaságba vagy a hegyek közé. A Talibán ezért is igyekszik áttelepíteni
a vele szembenálló területek lakosságát, hogy szétzúzza az Északi Szövetség
és a független törzsi csoportok etnikai bázisát. A lakosság etnikai térképe
mindaddig változni fog, amíg végre béke nem lesz Afganisztánban.
|