Történelmi háttér
Az
angol-ír konfliktus gyökerei egészen a XII. század második felére nyúlnak
vissza, amikor is II. Henrik angol király seregei partra szálltak a „zöld
szigeten”, és hozzáláttak a kelta ír törzsek leigázásához, jobbágyi sorba
taszításához.
Az ipari forradalom, mely Angliát
óriási hatalommal rendelkező birodalommá, a „világ műhelyévé” tette, az
ír szigetnek rengeteg szenvedést és nélkülözést hozott. Az önellátásra
képtelen, szinte gyarmati sorba visszasüllyedő Írország maradék szuverenitását
is elvesztette, miután az angol parlament jóváhagyta a W. Pitt miniszterelnök
által indítványozott egyesítési törvényt (Act of Union). A törvény, melynek
értelmében végleg megszüntették az ír parlamentet és Írország 1801. január
elsejei hatállyal hivatalosan is a Királyság részévé vált, igen erős népmozgalmat
indított el az éhínség és nyomor miatti kivándorlások következtében megfogyatkozó
(megfeleződő!) ír lakosság körében. A XIX. századi függetlenségi mozgalmak
politikai vonalának alapjait az az Isaac Butt által kidolgozott, Home Rule
nevet viselő program adta, mely a brit birodalmon belüli önkormányzatiságot
tűzte ki zászlajára. A Home Rule-mozgalom a XX. század elejére azonban
kifulladt, mert az időközben Egyesült Ír Nemzeti Párt névre átkeresztelt
politikai törekvés lepaktált a britekkel. Az ő helyükre lépett az 1905-ben
megalakított, később az IRA terrorszervezet politikai szárnyaként „világhírnévre”
szert tevő Sinn Féin, mely a független ír kormányt és közigazgatást ígérő
programjának meghirdetését követően hamar meghatározó politikai erővé vált.
Három évnyi kegyetlen harc után a brit kormány végül úgy döntött, a leghelyesebb megoldás az, ha enged és visszavonul, de úgy, hogy közben a sziget északi részén lakó, egykori angol, skót és walesi telepesek protestáns utódait sem hagyja cserben. E kompromisszum jegyében került sor 1920-ban az ír sziget felosztására: a főleg katolikusok által lakott grófságokból megalakult az Ír Szabadállam, a maradék 6 protestáns körzetből pedig létrehozták Észak-Írországot. A sziget kettéválasztása - mint az várható volt - nyílt töréshez vezetett az ír függetlenségi mozgalomban, sőt, mi több, a kompromisszumot elfogadó és az Ír Szabadállam dominusi státusával megelégedő konzervatívok, illetve a teljes ír sziget önállóságát követelő republikánusok között véres polgárháború tört ki. A belharcok csak 1923-ban csitultak el, amikor is a függetlenségpárti De Valera - attól tartva, hogy mozgalma túlzottan balra tolódik - beszüntette az öldöklést, majd a politikai megoldás útjára lépve megalakította új pártját, a Fianna Fáilt („Sors katonái”). E polgári nacionalista párt aztán 1932-ben megnyerte a választást, és 1948-ig meg is tartotta kormányzati pozícióját. De Valera kormányzása alatt mindent megtett annak érdekében, hogy keresztbe tegyen Londonnak. 1939 decemberében például egyenesen odáig merészkedett, hogy - megszakítva kapcsolatait Nagy-Britanniával - kikiáltotta Írország függetlenségét. Az új államot ugyan Anglia egészen 1945-ig nem ismerte el, az irányítás elvesztésébe való belenyugvás jelei hamar megmutatkoztak: 1938-ban megkezdődött az írországi angol támaszpontok felszámolása. A II. világháború után, melyben Írország inkább a náci Németországgal, mintsem az „írgyilkos” Angliával rokonszenvezett, megkezdődött a független ír állam nemzetközi elfogadása. Az 1945-ös angol elismerés és az 1949-es teljes függetlenedés (az írek kiléptek a Brit Nemzetközösségből is) után Írország 1949-ben már mint független állam vett részt az Európai Tanács megalakításában, sőt, 1955-ben az ENSZ-be is felvételt nyert. Az ír-kérdés ezzel azonban csupán részben oldódott meg, a mai napig nem sikerült ugyanis megnyugtatóan rendezni a többnyire protestánsok által lakott Ulster ügyét. Az ír sziget 1920-as kettéosztása után az Észak-Írországban „ragadt” katolikusok legalább olyan nehéz helyzetbe csöppentek, mint amilyenbe az ott élő protestánsok kerültek volna, ha Anglia nem járja ki nekik, hogy továbbra is a Korona fennhatósága alatt maradjanak. A protestáns többség kezdeti politikai fölénye rövid időn belül politikai egyeduralommá vált, s a katolikusok szép lassan kiszorultak a közélet szinte minden területéről. A súlyos diszkrimináció hatására a katolikus lakosság gettókba tömörült, melynek határait a „keményebb” időkben drótkerítés jelezte. A hosszú éveken át lappangó ellenségeskedés a hatvanas évek végén kegyetlen erőszakba torkollott: 1969-ben véres háború tört ki a tartomány katolikus és protestáns lakossága között. A súlyos helyzet orvoslására „ideiglenes” csapatok érkeztek Londonból, s ha máshol nem, hát Magyarországon mindenki tudja, mit jelentett ez Észak-Írországnak: a britek alakulatai egy jó darabig nem hagyták el a szigetet (hiába, a történelem már többször bebizonyította, hogy nincs tartósabb dolog az ideiglenesnél). Az erőszakhullám „csúcspontja” az 1971-es londonderry-i összecsapás volt, amikor 14 ember halt meg a katolikus tüntetők ellen kivezényelt brit alakulatok tüzében. Az eset, melyet az angol kormány egy ideig megpróbált titokban tartani és elkendőzni, a mai napig megosztja nemcsak Ulster, de angol és az ír sziget közvéleményét is. Súlyosbította a hetvenes évek elején kialakult helyzetet az is, hogy a katolikusok jogaiért és Ulster függetlenségéért harcoló IRA több alkalommal is radikalizálódott, és az újabb és újabb vadhajtások egyáltalán nem a békés megoldás felé terelték a tartományt. Először a kiegyezéspárti és az erőszakos ellenállást hirdető tagok kerültek szembe egymással, belőlük alakult ki a Hivatalos, illetve az Ideiglenes IRA, majd a harcpárti Ideiglenes IRA forgácsolódott tovább, ami egy még radikálisabb szervezet, az Ír Nemzeti Felszabadító Szervezet (INLA) megalakulásához vezetett. De nem „tétlenkedtek” eközben a protestánsok sem: az Ulsteri Szabadságharcosok (UUF) és az Ulsteri Önkéntes Erő (UVF) ugyanolyan vehemenciával (ha nem jobban) vetették bele magukat a katolikus lakosság szisztematikus irtásába, mint függetlenségpárti, katolikus riválisaik. A hetvenes évek eleje óta folyamatosan tartó utcai összecsapások, terrormerényletek, randalírozásba torkolló felvonulások következtében több mint 3000 embernek kellett életét vesztenie ahhoz, hogy az állandó hadakozásból lassan kiábránduló lakosság végre megértse, másképp is lehet élni. A század végén végre felcsillant a remény egy szebb jövőre. |