Döcögõ béketárgyalások
Pastrana mindjárt azzal kezdte, hogy 1998 novemberében kivonta a hadsereg csapatait a FARC által uralt zónából, átengedve ezzel a gerilláknak több tízezer négyzetkilométernyi területet. A FARC-ot azonban ez nem hatotta meg, legalábbis nem annyira, mint azt Pastrana várta, így a kormány érzékelhetõ közeledési szándéka ellenére a béketárgyalások még várattak magukra. Hosszú huzavona után
végül sikerült megállapodni a kapcsolatfelvétel
idejérõl és helyérõl (Pastrana még
abba is beleegyezett, hogy a tárgyalásokra FARC által
ellenõrzött területeken kerüljön sor), ám
az 1999. január 7-ére kitûzött elsõ próbálkozás
az államfõ csúfos kudarcával végzõdött.
A tárgyaláson ugyanis nem jelent meg a FARC legfõbb
embere, Manuel Marulanda, csupán képviselõit küldte
el maga helyett. Õk közölték a szomorú hírt
az elnökkel (amit aztán pár nappal késõbb
a vezér a sajtóban meg is erõsített), miszerint
a tárgyalásokra addig nem kerülhet sor, amíg
a kormány fel nem mutat valami eredményt a jobboldali paramilitáris
csoportok lefegyverzésében.
Egy évvel a béketárgyalások hivatalos megnyitása után, 2000. január 29-én a szembenálló felek végre megegyeztek abban, hogy mirõl is kellene tárgyalniuk. Az elsõ elfogadott napirendi pont, melyet a kormány és a FARC képviselõinek 6 hónap alatt kell (kellett volna) megtárgyalniuk, egy mûködõképes gazdasági és szociális modell kidolgozását tûzte ki célul. Mûködõképes, hangsúlyozták a kormány részérõl, már a tárgyalások megkezdése elõtt kizárva a radikális modellekrõl való diszkussziót. A FARC a fõ hangsúlyt a mezõgazdaság átalakítására, valamint az ország nyersanyagainak védelmére helyezte. Megegyeztek a felek a tárgyalások további pontjairól is, eszerint a gazdasági és szociális kérdések megvitatása után következnének az emberi jogok, a politikai reformok és a külpolitikai kérdések. Mindezt egy 18 hónapos tárgyalássorozatban képzelték el, ami - az eddigi megbeszéléseket látva - minden bizonnyal jócskán elhúzódik majd. A január végi megállapodást egy európai tanulmányút követte, mely során a kormány és a FARC képviselõi végigjártak néhány európai államot, az ottani szociális és gazdasági modelleket tanulmányozandó. A Svédországot, Norvégiát, Olaszországot, Vatikánt, Svájcot, Spanyolországot és végül Franciaországot is érintõ körutazást követõen a gerillák és a kormány emberei visszatértek Kolumbiába, hogy ott folytassák a tárgyalásokat. Az európai „társasutazás” azonban nem hogy összehozta volna a feleket, hanem inkább egy kicsit elkapatta a FARC képviselõit, akik talán mindjárt a svéd jóléti modellt szerették volna bevezetni hazájukban. Hogy a Vatikánban kapott pápai áldás nyugtatta meg õket igazukban, vagy csupán a körutazás során elkerülhetetlen összezártság miatt orroltak meg hirtelen a kormányra, nem tudni, de hazatérésük után a gerillák újra a tárgyalások befagyasztásával kezdtek fenyegetõzni. A mosolyszünet oka az elõzõ év szeptemberében meghirdetett Kolumbia-terv (ld. késõbb részletesebben) volt, mely a kábítószer-termelés elleni harcban nem a FARC által indítványozott agrárreformra, hanem a vegyszeres permetezésre fektetette a hangsúlyt. A FARC azt már korábban is szóvá tette, hogy a nagyrészt amerikai pénzbõl finanszírozott terv nem más, mint egy burkolt támadás a gerillák ellen, valamint hogy a kormány nem is gondolja komolyan a béketárgyalásokat, csupán az idõt húzza, hogy megerõsítse hadseregét, ezért aztán sokáig hallani sem akartak a kormány által ajánlott tûzszüneti megállapodásról (vagy legalábbis azt a megtárgyalandó kérdések teljesítéséhez kötötték).
A fenyegetõzés ellenére azonban a tárgyalások folytatódtak, méghozzá a civilszervezetek véleményének kikérésével. A nyilvános meghallgatáson a szakszervezetek, vállalkozói szövetségek nyilatkozhattak az általuk elképzelt új gazdasági modellrõl, komoly és világos megoldási javaslat azonban egyetlen oldalról sem érkezett. A kétes sikerû meghallgatásoknál sokkal pozitívabb jelnek tekintették a szakértõk a FARC azon bejelentését, melyben egy új politikai mozgalom megindításáról számoltak be. A Bolivar Mozgalom az Új Kolumbiáért - a jobboldali terrortámadásokat kivédendõ - egyenlõre azonban csak titokban tevékenykedik, és a 2000. októberében esedékes területi választásokon sem vesznek még részt. Megindult a közeledés a fegyverszünet kérdésében is, a kormány és a gerillák kidolgozták a tûzszünet alapvetõ feltételeit. Ezek a következõk: 1. A fegyverszünet az elsõ lépésben nem lehet hosszabb három hónapnál; 2. Multilaterálisnak kell lennie, azaz az állam minden biztonsági egységére egyformán vonatkoznia kell; 3. Közös ellenõrzõbizottság létrehozása; 4. A paramilitáris csapatok lefegyverzésének megkezdése. Ám mint ahogy azt a békére áhítozó ország közvéleménye már megszokhatta, az örvendetes közeledést néhány nappal késõbb egy újabb visszalépés követte: május 15-én egy „nyakörvbomba” (az áldozat nyakára erõsített, dinamittal töltött robbanószerkezet) felrobbanása a tárgyalássorozat egyik legsúlyosabb válságát eredményezte. S bár a kormány azonnal és egyértelmûen a gerillákat tette felelõssé a történtekért, a FARC tagadott minden ellene irányuló vádat a merénylettel kapcsolatban, s befagyasztotta kapcsolatait a kormánnyal. Az enyhülést Camilo Gómez kormányképviselõ hozta, aki a katonaság és a rendõrség állásfoglalásával ellentétben magabiztosan kijelentette, nagyon kevés az arra utaló jel, hogy a terrortámadást valóban a FARC rendelte volna el. A nyilatkozatot követõen a békefolyamat újból lendületet vett, és a felek megegyeztek abban, hogy július 3-án folytatják megbeszéléseiket a tûzszüneti megállapodást illetõen. Ez tehát a jelenlegi helyzet
a kormány és a FARC gerillái közti tárgyalássorozatot
illetõen, a háború pedig közben tovább
folytatódik. A végsõ megegyezés a távoli
jövõben, és ami még ennél is rosszabb,
Kolumbia népe azzal is tisztában van, hogy a tárgyalások
esetleges sikere sem jelenti feltétlenül azt, hogy eljött
számukra a várva várt béke. Mert mint ahogy
azt a latin-amerikai gyakorlat mutatja, a megállapodások
létrejötte és a harcok tényleges befejezése
között akár hosszú évek is eltelhetnek,
nem beszélve arról, hogy a FARC gerilláival kötött
békeszerzõdés csupán az egyik fegyveres csoport
ügyét rendezné, s nem oldaná meg a másik
baloldali csoport, az ELN, valamint a paramilitáris alakulatok és
a kábítószer-kereskedõk ügyét.
A halálcsapatokkal való
megegyezésre, azok önkéntes fegyverletételére
pedig még annyi esély sincs, mint a gerillák leszerelésére:
Carlos Castano emberei mindeddig ellenálltak minden demilitarizációs
kísérletnek. A civil lakosság elleni támadásaikkal,
„büntetõ” hadjárataikkal, az általuk szervezett
tömegdemonstrációk, blokádok segítségével
szabotálják a Kolumbiában éppen csak beindult
békefolyamatot. Legújabban az ELN által kieszközölt
demilitarizált zóna létrehozását próbálják
megakadályozni, nem kevés sikerrel. A paramilitáris
alakulatokat sokan az ország legkegyetlenebb, legvéresebb
fegyveres szervezetének tartják, akiktõl minden kitelik,
amit az emberi (emberi?) elme ki tud találni. Az amerikai drogellenes
szervezet, a DEA értesülései szerint például
idén áprilisban egyenesen Pastrana elnök meggyilkolásával
akartak bosszút állni a hadsereg által lemészárolt
katonatársaikért. S bár ezeket a vádakat Carlos
Castano, az AUC vezetõje tagadta, a kolumbiai helyzetet ismerõk
állítják, a béketárgyalások megtorpedózására
törekvõ szabadcsapatoktól minden kitelik.
<<< Kolumbia |